De food & drink trends van 2020? | WTJ?!

 
Kombucha wordt gemaakt met een SCOBY, een rubberig en flubberig schijfje dat bestaat uit bacteriën en gist.

Kombucha wordt gemaakt met een SCOBY, een rubberig en flubberig schijfje dat bestaat uit bacteriën en gist.

Nu 2020 al een goede 2 maanden bezig is, zien we hier en daar al enkele tendensen als het aankomt op voeding en drank. Gezondheid en welzijn hebben nog nooit zoveel waarde gehad voor consumenten wereldwijd. Exotische drankjes, op DNA gebaseerde haarproducten, funky proteïnebars... Elke dag komen er nieuwe, hippe trends op om jezelf gezonder te maken en je beter in je vel te doen voelen. Al zijn die niet altijd wetenschappelijk ondersteund *stopt met tanden te poetsen met houtskool*.

Exotisch eng?

Wie graag onze juices drinkt, weet dat wij van grote smaken houden. En dat is momenteel blijkbaar superhip. Hoewel Coca-Cola wereldwijd nog steeds de meest populaire drank is, winnen meer exotische smaken zoals drakenfruit, umeboshi en stekelige peer enorm aan populariteit.

Maar laat je vooral niet afschrikken door deze gekke namen. Met een roze of gele schil vol met rare uitsteeksels ziet drakenfruit er enkel gevaarlijk uit. Het vruchtvlees heeft meestal zelfs niet zo’n sterke smaak. Enkel de gele variant is mierzoet en heeft wat weg van een kiwi. 

Bij Starbucks kon je deze zomer een Dragon Fruit limonade kopen waarin, naast mango, onder andere stukjes drakenfruit zitten.

Bij Starbucks kon je deze zomer een Dragon Fruit limonade kopen waarin, naast mango, onder andere stukjes drakenfruit zitten.

Ruwe bolster, zachte binnenkant. Dragonfruit ziet er gevaarlijker uit dan het proeft.

Ruwe bolster, zachte binnenkant. Dragonfruit ziet er gevaarlijker uit dan het proeft.

Zelfs alcohol doet een stapje opzij…

Ook naar non-alcoholische dranken is er steeds meer vraag (yes!). Alcoholverslavingen en de invloed van alcohol op de gezondheid krijgen meer aandacht. Zelfs de bier-industrie heeft het begrepen: bekende merken zoals Maes en Jupiler bieden sinds enkele jaren een 0,0% versie van hun bieren aan. De drankenreus AB Inbev, producent van o.a. Jupiler, Corona en Maes, maakt zelfs de belofte dat tegen 2050 minstens 1 op 5 bieren dat zij aanbieden, alcohol-vrij zijn. Door nieuwe technologieën kunnen de aroma’s die in alcohol zitten, behouden worden. Daardoor zijn 0,0% biertjes nu lekkerder dan ooit tevoren, zodat zelfs de fervente bierdrinker amper het verschil proeft. Voor het restalcohol zijn er trouwens verschillende toepassingen. Zo zet Heineken alcohol om in biogas om een deel van de brouwerij te doen draaien. De overgebleven alcohol van Jupiler en Leffe blond gaat sinds kort dan weer naar Ecover, die het alcohol mengen met water en zo een schoonmaakmiddel maken dat langer houdbaar zou zijn.

Naar aanloop van het eindejaar deden we met Gingerwald ook een mini-rondvraag over wat bedrijven aanbieden op hun eindejaarsevents. Hierbij was er duidelijk een trend in het aanbod van alcoholvrije bieren, die zelfs de voorkeur kregen tegenover traditionele bieren.

Non-alcoholische bieren in de opmars.

Non-alcoholische bieren in de opmars.

… en ook cafeïne maakt plaats 

Volgens het bedrijf Flavorman zijn we steeds vaker op zoek naar functionele drankjes. Die drink je omdat ze een gewenst effect hebben, niet omdat ze lekker zijn of je dorst lessen. Zij geloven bijvoorbeeld in de groei van CBD-infused drankjes, die een relaxerend en helend effect zouden hebben. Dat is wat anders dan de traditionele cafeïne boost dus. Wat, geen koffie meer? Neen, maar in ruil krijg je wel dihydromyricetin en ashwagandha (zeg dat maar eens 10x achter elkaar). 

 Even wat uitleg:

  • Dihydromyricetin wordt vooral in traditionele Chinese, Japanse en Koreaanse medicijnen gebruikt. Hoewel het onder andere infecties tegengaat en werkt tegen koorts, is het in de westerse wereld vooral bekend als hangover wondermiddel. Voorlopig wordt het vooral als supplement verkocht in online apothekers. 

  • Ashwagandha is een kruid dat vooral in Azië en Noord-Afrika groeit. Als je het opzoekt op het internet vind je een hele waslijst aan health benefits. Zo zou het helpen met stress verminderen, breinfunctie verbeteren, depressie tegengaan, ontstekingen verminderen, vruchtbaarheid verhogen en veel meer. Ook dit kruid wordt als supplement verkocht in verschillende online apothekers, maar ook bij Pit & Pit of Holland & Barrett.


Ook de gingershot-hype doet al een tijdje de ronde. Een klein drankje met “pure” gember in dat je drinkt om de verkoudheid tegen te gaan, of jezelf een boost te geven. De puurheid van die gember hebben we al debunked in een vorige What The Juice?!-post. Die kan je trouwens hier lezen: https://www.gingerwald.be/blog-post/2019/12/5/raw-vegan-double-cold-pressed-slow-juiced-help.

Fermentation nation

Kombucha. Kombuchwa? De laatste jaren is kombucha sterk in populariteit gestegen. Het is een soort gesuikerde iced tea die gefermenteerd wordt met behulp van een SCOBY. Een SCOBY is een rubberig, flubberig schijfje dat bestaat uit bacteriën en gist. Het zorgt voor de typische kombucha smaak, de probiotische voordelen én voor de bubbeltjes. Kombucha zit vol probiotica, dat zijn levende microbiologische bacteriën die onder andere voor een goede darmflora zorgen. Doordat kombucha gefermenteerd is, bevat het drankje ook een klein beetje alcohol (ongeveer 1%). Perfect als alternatief voor een alcoholische aperitief en ook nog eens functioneel. Het perfecte trendy drankje voor 2020 dus!

Steeds meer mensen zoeken online naar kombucha. In 2018 stak de zoekopdracht “kombucha” die van “iced tea” voorbij.

Je hoeft dus niet verbaasd te zijn als kombucha en kim chi (gefermenteerde kool) alomtegenwoordig zullen zijn in de nieuwste, hippe zaken.

Green & clean

Naast nieuwe smaken in drankjes wordt ook het concept ‘zero waste’ populairder. Eet je dan je afval? Goh ja, soms wel! Je gebruikt enkel de delen van planten, fruit en groenten die perfect eetbaar zijn, maar normaal weggegooid worden. Denk aan loof, bladeren en bloesems van verschillende groenten zoals zoete aardappel en avocado.

Grote supermarkten moedigen al langer aan geen plastiek zakjes meer te gebruiken, maar 2020 lijkt hét jaar van de grote veranderingen te worden. We zien Lidl en Carrefour al bye bye bye zeggen tegen plastic groentenzakjes. In de plaats daarvan bieden ze juten, herbruikbare zakjes aan. In enkele Carrefour supermarkten zien we ook bulkmuren verschijnen. Dat zijn droogwaren zoals pasta, cornflakes en rijst in grote bakken waarmee je een eigen zakje of potje kan vullen.  Vanaf 2020 is het in Brussel en Wallonië zelfs verboden om plastiek zakjes aan te bieden.

It’s in your DNA

23andme

Technologie speelt ook een rol in hoe we zullen omgaan met onze voeding in de toekomst. Wist je dat je tegenwoordig een DNA-kit thuis kan laten leveren waarmee wetenschappers een persoonlijk voedselplan kunnen uitschrijven. Op YouTube is dit al enkele jaren een trend om je afkomst te achterhalen, maar ook je allergieën en intoleranties kan je te weten komen met slecht een beetje speeksel. Ook eens proberen? Een pakketje van 23 and me kost je minstens $99.

More than a snack

Tussen de meetings door, op je thuiswerkdag of vlak na het halen van je deadline: een snackje geraakt er altijd in. Daarom zijn er de laatste jaren een tal van gezonde, natuurlijke snack merken bij gekomen zodat je niet altijd voor die Snickers hoeft te gaan

Zo komen er ook steeds nieuwe, leuke, hippe merken met mooie grafische verpakkingen en leuke productnamen. 

  • BEAR maakt “snoep” en snacks voor kinderen. Wat is daar nu speciaal aan? De snacks zijn volledig gemaakt van groenten en fruit en niets extra. Hun verpakking is ook volledig naar kinderen gericht en nodigt echt uit om te proeven (Oké, ik geef toe, ook als volwassene vind ik het er leuk zien).

  •  Je hebt waarschijnlijk wel al eens een reep van Nakd zien liggen in de rekken van de supermarkt. Dit merk is heel snel opgekomen en wordt in bijna elke supermarkt verkocht. Blijkt dat wij iets gemeenschappelijks hebben: ook zij gebruiken de cold-pressed techniek om een maximum aan vitaminen te behouden. Naast de bekende repen maken ze ook rozijnen van andere fruitsoorten (appelsien, kers en limoen) en leuke andere snacks zoals Nakd Nibbles

Door de leuke verpakking en de originele manier van verwerken of bereiden wordt het voor zowel kinderen als volwassenen heel makkelijk om te genieten van een gezonde snack met fruit en noten.

Door de leuke verpakking en de originele manier van verwerken of bereiden wordt het voor zowel kinderen als volwassenen heel makkelijk om te genieten van een gezonde snack met fruit en noten.


Trendwatchers voorspellen dat gezondheid alleen maar belangrijker zal worden in de toekomst en dat daarmee het aanbod aan alternatieven zal stijgen. Benieuwd of we tegen 2021 allemaal rondlopen met drakenfruit, kombucha en notenbars in onze handen. Als we deze healthtrends mogen geloven wel ;).